Zdecydowanie jedną z sytuacji, której nikt z nas by sobie nie życzył, jest moment, gdy bankomat postanowił nie oddać nam karty. Szansa wystąpienia tego zdarzenia jest nikła, jednak nie można jej całkowicie wykluczyć. Co należy zrobić, gdy jednak przyjdzie nam zmierzyć się z tą niedogodną sytuacją?
Dlaczego bankomat nie oddał karty?
Do najczęstszych powodów, dla których dojść może do zatrzymania karty w bankomacie zaliczyć można zarówno problemy z samą maszyną, z kartą, jak i własną nieuwagę. O ile trudno włożyć kartę do bankomatu złą stroną, inne sytuacje są bardzo prawdopodobne:
- awaria czytnika maszyny;
- wcześniejsze zastrzeżenie karty;
- błąd odczytu danych z karty, jeżeli jest ona fizycznie uszkodzona;
- karta zbyt długo nie była odebrana z czytnika;
- wielokrotne podanie złego kodu PIN;
- przekroczony termin ważności karty.
Nie trudno się domyślić, że najczęstszą ze wszystkich przyczyn utraty karty w bankomacie będzie nieodebranie jej z czytnika. Dzieje się tak dlatego, że wiele osób nie spieszy się z wykonaniem czynności związanych z obsługą urządzenia. Wtedy, ze względów bezpieczeństwa, karta zostanie zatrzymana w bankomacie. Nie zapłacimy nią nawet w internecie, chyba że zapisaliśmy numer CVC i numer karty, co jest stanowczo odradzane.
Należy zwrócić uwagę, że wiele zależy również od wewnętrznych procedur banków. Część bankomatów nie zatrzyma karty użytkowników pomimo wielokrotnie błędnego wpisania kodu PIN. W takiej sytuacji, zamiast przetrzymać kartę, bankomat zwyczajnie ją zwróci. Na pewno nie warto natomiast wpychać jej na siłę w sytuacji, gdy nie można włożyć karty do bankomatu. To dobry sygnał, aby przyjrzeć się jej i spojrzeć, czy nie jest na przykład zabrudzona.
Co zrobić, gdy bankomat zjadł kartę?
Jeżeli maszyna zawiesiła się lub nagle wyłączyła, należy w pierwszej kolejności odczekać parę minut. Wiele bankomatów dokonuje automatycznego resetu, po którym karta powinna zostać zwrócona. Jeżeli jednak tak się nie stanie, należy rozpocząć od zgłoszenia awarii.
W sytuacji, w której bankomat znajduje się w placówce banku lub jej pobliżu, sytuacja jest bardzo prosta, ponieważ placówka odpowiada za urządzenia funkcjonujące w jej obrębie. Schody zaczynają się w momencie, w którym użytkownik ma do czynienia z maszyną usytuowaną w centrum handlowym, koło sklepu lub na ulicy. W tym przypadku należy niezwłocznie powiadomić operatora bankomatu o zatrzymaniu karty i awarii. Numer telefonu, pod który należy dzwonić, znaleźć można na każdym urządzeniu na odpowiedniej naklejce informacyjnej.
O sytuacji związanej z zatrzymaniem należy przede wszystkim poinformować swój bank. Podstawowym krokiem, który powinien zawsze zostać podjęty, jest bezzwłoczne zastrzeżenie karty. W dobie płatności internetowych oraz zbliżeniowych pozostawienie niezabezpieczonej karty właściciele mogą spotkać się z utratą pieniędzy, gdy karta wpadnie w niepowołane ręce. Na szczęście wiele banków posiada obecnie dedykowane aplikacje mobilne, które umożliwiają wykonanie tej czynności poprzez zaledwie paru minut.
Dla osób, które nie korzystają z nowinek technologicznych banków, znalezienie pomocy w zastrzeżeniu karty jest możliwe pod numerem Związku Banków Polskich – 828 8282 828.