Jeżeli nie możesz włożyć karty do bankomatu, nie panikuj. Aby móc rozwiązać swój problem, poznaj potencjalne powody takiej sytuacji. Oprócz ich wymienienia wskazujemy również, jak odpowiadać na potencjalne problemy oraz jak radzić sobie w przypadku wciągnięcia karty przez bankomat, jeżeli wciśniemy ją na siłę.
Nie mogę włożyć karty do bankomatu — możliwe powody
Przede wszystkim upewnij się, czy karta nie jest zabrudzona lub zniekształcona fizycznie w jakikolwiek sposób. Jeśli będzie zgięta, porysowana lub uszkodzona w jakikolwiek inny sposób, może być trudno ją włożyć do bankomatu. Pamiętaj, że w takiej sytuacji nawet po wciśnięciu karty na siłę nie rozwiąże to problemu — bardzo możliwe, że bankomat zwyczajnie jej nie odda.
Zawsze warto też się upewnić, że wkłada się kartę do bankomatu dobrą stroną i w prawidłowym kierunku. Automaty z pieniędzmi zwykle mają naklejkę z instrukcją, jak włożyć dobrze kartę. Ostatecznie w niektórych przypadkach bankomat mógł ulec awarii i przez to nie działać poprawnie, na przykład uniemożliwiając włożenie karty.
Jak rozwiązać potencjalne problemy z wkładaniem karty do bankomatu?
Kiedy problem stoi po stronie zabrudzonej lub uszkodzonej karty, to do nas należy jego naprawa. Jeśli karta jest brudna lub mokra, delikatnie przetrzyj ją suchą szmatką. Na tym jednak najlepiej poprzestać swoje działania. Nie zaleca się samodzielnego naprawiania uszkodzonej karty bankomatowej, ponieważ są one zazwyczaj zabezpieczone specjalnymi elementami. Paski magnetyczne oraz czipy są bardzo wrażliwe na uszkodzenia, chociaż i tak mechaniczne uszkodzenia kart skutkujące niemożnością włożenia karty do bankomatu są rzadkością.
Jeżeli bankomat nie działa z przyczyn technicznych, najlepiej po prostu poszukać innej maszyny. Niestety, zazwyczaj trzeba to zrobić, nawet jeżeli oznaczało będzie to zapłacenie kilku złotych prowizji za podjęcie środków w urządzeniu innego banku, o ile nie możemy skorzystać z jednego ze sposobów na darmowe wypłaty z bankomatów. Informowanie instytucji finansowej lub operatorem bankomatu o zaistniałej sytuacji nie ma zazwyczaj sensu — i tak nie naprawią go w pięć minut, a ewentualne problemy zostaną szybko odnotowane.
Co zrobić, jeśli w końcu udało się włożyć kartę i bankomat ją wciągnął?
Zdecydowanie w najgorszej sytuacji znajdą się klienci, którzy mimo problemów wcisną plastik, a bankomat wciąga kartę. Nie będą przez to mieli szansy na wypróbowanie innej maszyny. Od razu po wystąpieniu takiej sytuacji powinni zadzwonić na infolinię banku lub po prostu zamówić nową kartę w aplikacji mobilnej albo systemie transakcyjnym w bankowości elektronicznej. Zazwyczaj nie zapłacimy za to ani grosza.
Koniecznością jest również zastrzeżenie karty wciągniętej w ten sposób, mimo iż z przyczyn proceduralnych i tak zostanie zniszczona po wyciągnięciu jej przez pracownika banku. Warto również zweryfikować wyciąg oraz historię transakcji. Może w końcu wydarzyć się sytuacja, gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy, ale pobrał z konta wskazane przez nas środki.
Jakie jest natomiast rozwiązanie krótkoterminowe, gdy czekamy na przysłanie nowej karty po wciągnięciu starej przez bankomat? Większość maszyn oferuje obecnie możliwość wypłaty środków niezależnie od karty, na przykład przez system BLIK. Będzie potrzebny tym bardziej, że wiele systemów płatności mobilnych (jak Apple Pay czy Google Pay) jest uzależnionych od plastikowej karty.