Proces odzyskiwania pieniędzy jest często długotrwały oraz wyczerpujący, a ponadto wymaga żmudnych negocjacji ze sprzedającym. Jeśli wszystkie środki dyplomacji zawodzą, a płatności dokonywaliśmy kartą, warto skorzystać z rozwiązania, którym jest obciążenie zwrotne, czyli chargeback. Ta ciesząca się coraz większą popularnością metoda dość skutecznie może wyegzekwować należne nam środki. Pokażemy jak wygląda procedura chargeback krok po kroku.
1. Sprawdź czy w danej sytuacji przysługuje ci chargeback
Reklamacjom chargeback podlegają wszystkie transakcje, których dokonano kartami Mastercard oraz Visa, wliczając w to zakupy online oraz wypłaty z bankomatów i w oddziałach banków. Nie obejmuje ona natomiast błędnie wykonanych przelewów oraz wpłatomatów. Aby dokonać obciążenia zwrotnego, najczęściej to druga strona musi nie wywiązać się ze swojej części umowy (np. sprzedaży usługi czy przedmiotu), co pozwoli na skuteczne uruchomienie procedury chargeback. Funkcjonalność ta jest podstawą przy wyborze dobrej karty kredytowej dla podróżujących, ale nawet korzystając z kredytówki w kraju warto zwracać uwagę na przynależność karty do systemów płatniczych ją oferujących.
2. Dowiedz się jak zgłosić sprawę w swoim banku.
Każdy z banków stosuje własne przepisy i wymogi, które związane są z procedurą chargeback. Najłatwiejszym sposobem, aby dowiedzieć się jak zgłosić sprawę w banku jest wejście na jego stronę internetową lub kontakt z infolinią. Profesjonalny doradca udzieli nam wszystkich informacji oraz pokieruje nas krok po kroku w sprawie naszego roszczenia.
3. Przygotuj dokumenty niezbędne do procedury chargeback.
Przed rozpoczęciem procedury obciążenia zwrotnego, warto zadbać o przygotowanie wszelkich dokumentów, które mogłyby w oczach banku poświadczyć na naszą korzyść i uzasadnić nasze roszczenie. Mogą to być między innymi:
- Potwierdzenie zakupy towaru lub usługi.
- Potwierdzenie płatności.
- Kopie maili lub innych wiadomości, potwierdzające próbę nawiązania kontaktu ze stroną niewywiązującą się z umowy.
- Kopie wiadomości, które potwierdzą, że próbowaliśmy rozwiązać sprawę polubownie.
- Wszystkie wiadomości zwrotne.
4. Wypełnij formularz wymagany przez bank.
Banki wymagają wypełnienia stosownych formularzy w celu rozpoczęcia procedury chargeback. Druki te znajdują się na ich stronie internetowej i mogą być wysłane online. Prawidłowo wypełniony formularz powinien zawierać wszystkie szczegółowe informacje dotyczące sprawy (data zakupu, jego kwota, dane kupującego i sprzedającego, numer transakcji). Pozwoli to bankowi na szybsze zidentyfikowanie transakcji, która jest kością niezgody oraz na kontakt ze sprzedającym w celu wyjaśnienia sprawy. Do formularza dołącz też kopię wszystkich wiadomości od i do drugiej strony transakcji!
5. Poczekaj na pieniądze.
Procedura chargeback jest dość długotrwała i może zająć nawet 45 dni, dlatego warto pamiętać, aby bank otrzymał od nas jak największą liczbę informacji i aby były one jak najbardziej precyzyjne. Pozwoli to na skrócenie czasu oczekiwania na rozpatrzenie naszej sprawy oraz zdecydowanie szybsze odzyskanie środków na nasze konto bankowe. Należy pamiętać, że proces ten, niestety, może się znacznie wydłużyć w zależności od kontrargumentów drugiej strony. Będąc na wakacjach i mając ograniczony budżet lepiej pomyśleć o innych metodach rezerwacji hotelu niż karta kredytowa, ponieważ nawet jeśli racja jest po naszej stronie, pieniądze mogą ugrzęznąć w machinie biurokratycznej nawet na 1,5 miesiąca!