Każda karta płatniczą ma dwie strony. Podobnie jak w przypadku monet, mówimy o awersie i rewersie. Na jednej z nich znaleźć możemy numer karty, imię i nazwisko jej właściciela, datę ważności oraz elektroniczny chip. Na drugiej z nich, znajdziemy zazwyczaj kod CVV2/CVC2, którego wprowadzenie niezbędne będzie do potwierdzenia transakcji płatniczych kartą dokonywanych przez internet, oraz miejsce na podpis właściciela. Która strona należy włożyć kartę do bankomatu? Jak rozróżnić awers od rewersu karty? Co jak bankomat połknie kartę? Na te pytania odpowiemy w tym artykule, zapraszamy do lektury!
Którą stroną wkłada się kartę do bankomatu?
Najprostszym sposobem na poprawne włożenie karty i wypłacenie pieniędzy z bankomatu jest odnalezienie na niej miejsca, w którym znajduje się elektroniczny chip. Chip to układ w kolorze srebrnym lub złotym, który znajduje się przy jednym z brzegów karty. Każdą kartę należy włożyć do maszyny stroną, na której znajduje się jej numer.
Po znalezieniu chipu,sprawa staje się niezwykle prosta. Kartę należy umieścić w bankomacie w taki sposób, aby chip znajdował się bliżej bankomatu niż naszej ręki. Jeśli włożymy kartę nie tą stroną, bankomat jej nie przyjmie. Nie musimy obawiać się, że bankomat nie wypłaci pieniędzy, a pobierze z konta wskazane przez nas środki.
Jak rozpoznać rewers i awers karty płatniczej?
Awersem karty płatniczej nazywamy jej przednią stronę. Awers jest niezwykle łatwy do rozpoznania, gdyż to właśnie na nim znajduje się zdecydowana większość informacji na karcie. Na awersie znajdziemy nazwę banku, chip, imię i nazwisko właściciela karty oraz jej numer, datę ważności karty oraz logo organizacji płatniczej.
Rewersem karty płatniczej nazywamy jej tylną stronę. Jest ona zazwyczaj bardzo uboga w informacje i znajdziemy na niej wyłącznie trzycyfrowy kod CVV2/CVC2, miejsce na podpis właściciela karty, pasek magnetyczny oraz hologram.
Najprościej jest więc zapamiętać, iż awers to strona karty z jej numerem, natomiast rewers to ta druga.
Co zrobić, jeśli karta nie chce wejść do bankomatu?
W sytuacji, kiedy bankomat nie chce przyjąć naszej karty, powinniśmy upewnić się, czy na pewno wkładamy ją dobrą stroną. W zdecydowanej większości sytuacji bankomaty “wypluwają” karty, gdyż są one niepoprawnie wkładane. Jeśli dojdzie już do utraty karty, warto również ją zablokować lub zastrzec.
Jeśli jesteśmy pewni, iż karta jest wkładana drugą stroną, a bankomat dalej nie chce jej przyjąć, należy skontaktować się z przedstawicielami banku, którzy udzielą dalszych wskazówek. Możliwe również, iż błąd stoi po stronie maszyny i to bankomat jest niesprawny.
Kiedy bankomat pożera kartę?
W sytuacjach wyjątkowych może zdarzyć się, iż bankomat zatrzyma kartę płatniczą i jej nie zwróci. W takiej sytuacji należy natychmiast skontaktować się z obsługą naszego banku i poinformować o fakcie utraty karty, aby rozpocząć proces jej odzyskiwania.
Poza chwilową utratą karty, bardzo często zdarza się, iż nasze konto zostaje obciążone kwotę transakcji, pomimo tego, iż nasza karta została połknięta, a pieniądze nie zostały wydane. W takiej sytuacji, konieczne będzie złożenie reklamacji w placówce banku, a środki finansowe i kartą zostaną zwrócone w najbliższym możliwym terminie.